آرشیو خرداد ماه 1402

طراحی و ساخت لوگو

لوگو مونولاین چیست؟

۴ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر
طراحی لوگو یکی از مهم‌ترین پیش نیازهای برندسازی اصولی و حرفه‌ای است که یک برند را به طور کلی از رقبا متمایز می‌سازد و به آن هویت، رسمیت و اعتبار می‌بخشد. انتخاب سبک طراحی لوگو نیز مرحله مهمی از فرآیند خلق هویت بصری کسب و کارها محسوب می‌شود که نقش حائز اهمیتی را در قدرت تاثیرگذاری آن بر مخاطبان هدف ایفا می‌کند. خوشبختانه سبک‌های مختلفی برای طراحی لوگو وجود دارد که لوگو مونولاین (Monoline) از جمله سبک‌های رایج و پرطرفدار خلق هویت بصری برای مشاغل محسوب می‌شود که در صورت طراحی استاندارد و جذاب به راحتی قادر به جلب توجه مخاطبان شده و آنها را با شما همراه می‌سازد.
 
اما لوگو مونولاین چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ مونولاین لوگویی است که خطوط مورد استفاده در آن دارای اندازه یکسان هستند؛ یعنی ضخامت خطوط تایپوگرافی یا نماد اصلی لوگو، کم و یا زیاد نمی‌شود و در تمامی قسمت‌های لوگو به یک اندازه باقی می‌ماند. این روش از طراحی لوگو نوعی حس ظرافت و منظم بودن را به مخاطبان انتقال می‌دهد و تصویری ذهنی مثبتی را از برند شما در ذهن آنان ایجاد خواهد کرد. در ادامه این مطلب شما را با سبک طراحی لوگو مونولاین آشنا کرده و نکات مهی که در هنگام طراحی مونولاین باید به آنها توجه داشته باشید را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم. با آرمکده همراه باشید.
لوگو مونولاین چیست؟
 
مونولاین یا لوگو تک خطی، لوگویی است که از یک خط ساخته می‌شود و اندازه آن (میزان باریکی یا ضخامت خط) تغییری پیدا نمی‌کند؛ یعنی خط موردنظر با وزن و ضخامت یکسان در طول لوگو از نقطه A به نقطه B منتقل می‌شود و یک نماد و یا یک کلمه را تشکیل می‌دهد. لوگو مونولاین می‌تواند به صورت باریک یا ضخیم طراحی شود؛ نه ترکیبی از هر دو! بنابراین برای انتخاب میزان ضخامت خط خود محدودیتی ندارید و تنها نکته‌ فنی و تخصصی که در رابطه با طراحی لوگو مونولاین وجود دارد این است که اندازه خط باید ثابت و بدون تغییر باقی بماند. انجام این کار موجب منسجم شدن عناصر لوگوی شما شده و جذابیت آن را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.
 
طراحی به سبک مونولاین، ظاهری ساده و مینیمال به لوگوی شما می‌بخشد و به سرعت نیز توجه مخاطبان را جلب خواهد کرد. از مهم‌ترین مزایای طراحی لوگو مونولاین می‌توانیم به قابلیت تطبیق پذیری و انعطاف پذیری آن اشاره کنیم که به شما امکان می‌دهد به راحتی و بدون دردسر از لوگوی خود در موقعیت‌ها و پلتفرم‌های مختلف همچون شبکه‌های اجتماعی استفاده نمایید؛ زیرا خطوط آن دارای پیچیدگی و تغییر سایز در بخش‌های مختلف نیستند. بنابراین اگر می‌خواهید یک لوگوی ساده و همه کاره اما در عین حال خاص و جذاب داشته باشید، پیشنهاد ما به شما طراحی لوگو به سبک مونولاین است. از معروف‌ترین لوگوهای مونولاین می‌توانیم به لوگو شبکه اجتماعی اینستاگرام و لوگو بازارگاه مجازی Airbnb اشاره کنیم. این دو لوگو دارای نمادهای کاملا ساده اما منحصر به فردی هستند که میزان ضخامت خطوط آنها در تمامی لوگو یکسان است که همین موضوع موجب جذابیت بصری نماد تجاری این دو برند و ماندگاری آنها در ذهن مخاطبان شده است.  برای طراحی لوگو حرفه ای با آرمکده تماس بگیرید.
تفاوت مونولاین و کالیگرافی
 
بسیاری از افراد گمان می‌کنند که مونولاین همان کالیگرافی است؛ در صورتی که این دو مفهوم دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر هستند که آنها را از هم متمایز می‌سازد. کالیگرافی (Calligraphy) در واقع هنر زیبا نوشتن و دانش درست نویسی شکل صحیح کلمات است که قدمتی دیرینه دارد. کالیگرافی یک هنر بصری جذاب است که با استفاده از ابزارهای نوشتاری مختلفی همچون قلم‌‌مو یا ابزارهای گرافیکی، کلمات و جملات را با سبک خاصی بر روی کاغذ یا قالب مخصوص طراحی پیاده می‌کند. خط نستعلیق در فرهنگ ایرانیان نیز نمونه‌ای آشنا و خاص از هنر کالیگرافی فارسی است. هنر کالیگرافی دارای دو سبک کلاسیک و مدرن است که سبک مدرن آن تلفیقی از ویژگی‌های مدرن و امروزی است و انواع رسم الخط‌ها و فونت‌ها در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.. اما در سبک کلاسیک همه چیز ساده می‌باشد و خوانایی آن نیز برای مخاطبان بسیار راحت است.
 
اصلی‌ترین تفاوت مونولاین و کالیگرافی در این است که در کالیگرافی هیچ محدودیتی در تغییر ضخامت و یا باریکی خطوط وجود ندارد؛ در حالی که در تکنیک مونولاین، تغییر اندازه خطوط امکان پذیر نیست و میزان باریکی یا ضخامت خطوط در تمامی حروف یکسان خواهد بود. شاید گمان کنید که این محدودیت ممکن است دست شما را در هنگام طراحی بسته نگه دارد؛ در صورتی که چنین نیست و طراحی لوگو با خطوط هم اندازه به شما امکان می‌دهد تا نماد دلخواه خود را بدون دردسرهایی همچون تغییر اندازه در برخی نقاط به راحتی طراحی کرده و آن را در لوگو قرار دهید. این امر در رابطه با طراحی فونت نیز صادق است و با استفاده از این تکنیک حتی می‌توانید فونت اختصاصی و سفارشی خود را طراحی نمایید.
اصول طراحی لوگو مونولاین
 
طراحی لوگو مونولاین نیز مانند تمامی سبک‌های خلق هویت بصری دارای اصول و نکات مهمی است که پیش از اقدام به طراحی باید با آنها آشنایی داشته باشید تا بتوانید لوگویی ماندگار و منحصر به فرد خلق نمایید. مهم‌ترین نکاتی که در زمان طراحی لوگو Monoline باید به آنها توجه داشته باشید شامل:
حفظ سادگی لوگو
 
سادگی مهم‌ترین ویژگی لوگو مونولاین است که آن را به لوگویی خاص و کاربرپسند تبدیل می‌کند. لوگوهای مونولاین اصولا ساده و مینیمال هستند و عناصر اضافی و غیرضروری در آنها مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. از این رو در هنگام طراحی مونولاین علاوه بر توجه به نکته عدم تغییر سایز خطوط، اصل سادگی را نیز رعایت کنید؛ زیرا مخاطبان به سرعت با لوگوهای ساده و مینیمال ارتباط برقرار کرده و آنها را به خاطر می‌سپارند. بنابراین هرچه لوگو مونولاین شما ساده‌تر باشد و عناصر کمتری در آن بکار رفته باشد، میزان تاثیرگذاری آن بر مخاطبان بیشتر خواهد بود.
 
لوگوهای مونولاین می‌توانند به سه سبک تصویری، نوشتاری و ترکیبی ساخته شوند و برای انتخاب سبک طراحی، محدودیت خاصی ندارید و تنها باید لوگوی خود را با استفاده از خطوط دارای ضخامت یکسان و به صورت مینیمال طراحی نمایید. به عنوان مثال در صورت طراحی لوگو به سبک نوشتاری، اندازه فونت شما نباید در حروف مختلف تغییر پیدا کند و یا در لوگوی تصویری و ترکیبی نیز نماد اصلی لوگو باید با خطوط یک اندازه ساخته شود.
انتخاب پالت رنگی
 
انتخاب پالت رنگی مناسب یکی دیگر از مراحل مهم طراحی لوگو مونولاین است که ارتباط مستقیمی با میزان جذابیت و قدرت تاثیرگذاری آن بر مخاطبان خواهد داشت. برای انتخاب رنگ لوگو باید به مواردی همچون حوزه فعالیت، مخاطبان هدف و احساساتی که می‌خواهید در مخاطبان خود ایجاد کنید، توجه ویژه داشته باشید. زیرا هر رنگ دارای تاثیرات روانشناختی خاصی بر افراد است؛ از این رو پیش از انتخاب رنگ برای لوگو مونولاین خود حتما تاثیر روانشناسی هر رنگ در بردینگ را مورد بررسی قرار داده و بر اساس هدف خود، یک الی سه رنگ را انتخاب کنید. به عنوان مثال رنگ قرمز تداعی کننده احساساتی همچون شور، اشتیاق، عشق و انرژی بالا است در حالی که رنگ آبی نمادی از صلح و آرامش بوده و حس لطافت، صداقت، پاکی و اعتماد را به مخاطب انتقال می‌دهد. بنابراین در هنگام انتخاب رنگ برای لوگوی مونولاین خود ابتدا مشخص کنید که چه عواطف و احساساتی را می‌خواهید به افراد منتقل کنید؛ یعنی بینندگان پس از مشاهده لوگو شما چه احساساتی را تجربه کنند.
انتخاب فونت خوانا
 
انتخاب فونت مناسب و خوانا نیز از دیگر نکات مهم ساخت لوگو با تکنیک مونولاین است که در هنگام طراحی به ویژه سبک نوشتاری باید به آن توجه داشته باشید. فونت لوگو نیز مانند رنگ آن تاثیر بسزایی بر جذابیت بصری آن خواهد داشت. لوگو مونولاین شما زمانی می‌تواند تاثیرگذار و خاص باشد که مخاطبان در نگاه اول به راحتی بتوانند نام برند یا کلمه درج شده در لوگو را بخوانند و آن را به خاطر بسپارند. از این رو پیشنهاد می‌کنیم که برای طراحی لوگو مونولاین از فونت‌های ساده و خوانا استفاده کنید تا علاوه بر سهولت خوانایی برای مخاطب همچنین لوگوی شما را به لوگویی حرفه‌ای تبدیل نماید.
 
استفاده از فونت‌های شلوغ و درهم پیچیده معمولا برای ساخت مونولاین چندان مناسب نیستند؛ زیرا ارزش و اعتبار لوگوی شما را زیر سوال می‌برند. بنابراین سعی کنید از فونت‌های خوانا و ترجیحا ساده برای طراحی لوگو مونولاین خود استفاده کنید تا لوگویی شیک و در عین حال جذابی داشته باشید و بتوانید از آن در هر پلتفرم و موقعیتی به راحتی استفاده نمایید. لوگوهایی که دارای فونت‌های ساده هستند، به خصوص لوگوتایپ‌ها در دسته لوگوهای همه کاره قرار می‌گیرند؛ زیرا در گذر زمان جذابیت اولیه خود را از دست نمی‌دهند و به ایجاد تغییرات چشمگیر نیز احتیاجی ندارند.
طراحی نماد مرتبط
 
در صورت طراحی لوگو مونولاین به سبک تصویری یا ترکیبی باید از یک نماد مرتبط با کسب و کار خود استفاده نمایید تا به خوبی گویای حوزه فعالیت شما باشد. در هنگام طراحی نماد لوگو باید نکته مهم عدم تغییر سایز خطوط را به خاطر داشته باشید و نماد موردنظر خود را بدون تغییر ضخامت خطوط طراحی نمایید. به عنوان مثال تصور کنید که می‌خواهید برای یک آتلیه عکاسی، لوگوی مونولاین طراحی نمایید و نماد اصلی لوگو نیز یک دوربین عکاسی است. برای طراحی این نماد بهتر است از یک خط دارای ضخامت متوسط استفاده کنید تا برای طراحی جزئیات لوگو به مشکل برنخورید. به لوگوی شبکه اجتماعی اینستاگرام دقت کنید؛ این لوگو نیز متشکل از یک دوربین عکاسی است که تمامی اجزای لوگو همچون مربع و دایره موجود در آن با خطوط یکسان طراحی شده‌اند. به همین دلیل لوگوی اینستاگرام دارای نظم و انسجام خاصی است که در نگاه اول توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند. بنابراین در هنگام طراحی نماد اصلی لوگومونولاین حتما به این نکته توجه داشته باشید.
طراحی لوگو با اشکال هندسی
 
استفاده از اشکال هندسی نیز تاثیر بسزایی بر افزایش جذابیت بصری لوگو مونولاین داشته و نظم و ترتیب خاصی به لوگو می‌بخشد. استفاده از اشکالی همچون دایره، مربع، مستطیل و حتی شش ضلعی در طراحی انواع سبک‌های لوگو رایج است و علاوه بر جلوه بخشی به لوگو، احساسات خاصی را نیز به مخاطبان انتقال می‌دهند. به عنوان مثال شکل هندسی دایره یک شکل مثبت، بی حاشیه و صمیمی است که استفاده از آن به عنوان عنصر اصلی لوگو و یا کادر حاشیه آن احساساتی همچون عشق، دوستی، امنیت، آرامش و اعتماد را به افراد انتقال می‌دهد و به راحتی توجه آنها را به لوگوی شما جلب خواهد کرد. از طرفی دیگر، شکل هندسی مربع یا مستطیل نیز تداعی کننده حس امنیت، قدرت، اطمینان و ثبات است که استفاده از آن ابهت خاصی به لوگوی شما می‌بخشد و به راحتی توجه افراد را جلب خواهد کرد. در صورت استفاده از اشکال هندسی نیز مانند سایر عناصر باید به نکته عدم تغییر سایز خطوط توجه داشته باشید و شکل موردنظر خود را با خطوط هم اندازه طراحی نمایید.