لوگو مازراتی

طراحی و ساخت لوگو

لوگو مازراتی

۴ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر
اگر به دنیای اتومبیل‌ها علاقه مند باشید قطعا با برند خاص و لوکس مازراتی (Maserati) و خودروهای اسپرت آن آشنایی دارید. لوگو مازراتی نیز به عنوان یکی از آرم‌های ماندگار و منحصر به فرد طراحی شده در صنعت اتومبیل سازی شناخته می‌شود که به نمادی رایج و قابل تشخیص از خودروهای لاکچری در دنیا تبدیل شده است. نشان سه گانه معروف مازراتی از ابتدای تاسیس این برند تا به امروز در لوگو آن وجود داشته و در طول سال‌های فعالیت مازراتی نیز دستخوش تغییر و تحولات متعددی قرار گرفته است. 
لوگو شرکت مازراتی دارای ارزش و معنایی بالاتر از یک نشان تجاری است؛ این لوگوی درخشان در واقع نمادی از نوآوری و طراحی ویژه اتومبیل‌های پیشرفته در دنیا بوده که نشان دهنده اعتماد به نفس بالا، ظاهر سلطنتی و منحصر به فرد بودن محصولات این شرکت است. اما معنی لوگو مازراتی چیست و این نشان سه گانه به یادماندنی با الهام از چه چیزی طراحی شده است؟ در ادامه این مطلب مروری بر داستان شکل گیری برند مازراتی خواهیم داشت و تاریخچه طراحی لوگو مازراتی را نیز به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم. اگر از طرفداران برند خوش آوازه و محبوب Maserati هستید، تا پایان این مقاله با آرمکده همراه باشید.
 
داستان شکل گیری برند مازراتی
برند مازراتی دارای تاریخچه طولانی و غنی است که توجه هر فردی را به خود جلب می‌کند. داستان مازراتی با خانواده‌ای معمولی و علاقه مند به سرعت آغاز می‌شود که امروزه به یکی از برندهای خودروهای لوکس و پیشرو تبدیل شده است. این شرکت در شهر مودنا کشور ایتالیا مستقر است و بخش عمده‌ای از شهرت و محبوبیت خود را مدیون تولید اتومبیل‌های مسابقه‌ای، اسپرت و گرند تورینگ است. این برند مشهور و نام آشنا در سال 1914 توسط برادران مازراتی در شهر بولونیا تاسیس شد. آنها فعالیت خود را در یک شرکت خودروسازی به نام دیاتو و طراحی اتومبیل‌های مسابقه‌ای آغاز کردند اما این شرکت پس از چندین سال از تولید خودروهای مسابقه‌ای دست کشید و برادران مازراتی نیز به ناچار از آن گروه جدا شدند. اما این جدایی سبب تاسیس برند خانوادگی آنها و تمرکز بر تولید اتومبیل‌های مسابقه‌ای شد.
یکی از اولین اتومبیل‌های مسابقه‌ای برادران مازراتی موفق به کسب مقام اول در مسابقات تارگا فلوریو شد و همین موضوع توجه عموم را به این برند و اتومبیل‌های آن جلب کرد. برادران مازراتی با کار در شرکت‌های مختلف همچنان به تولید اتومبیل‌های رالی و مسابقه‌ای خود ادامه دادند و توانستند از غول‌های خودروسازی آن زمان یعنی مرسدس بنز و آئودی پیشی بگیرند و در مسابقات مختلف نیز مقام اول را کسب کنند. برند مازراتی پس از مدتی همکاری با شرکت‌های مختلف و پایان جنگ جهانی دوم به صورت مستقل شروع به کار کرد و علاوه بر خودروهای مسابقه‌ای، اتومبیل‌های اسپرت و لوکس را نیز به خط تولید خود اضافه نمود و توانست نام خود را بر سر زبان‌ها بیاندازد. این شرکت پس از تولید چندین اتومبیل در کلاس‌های مختلف و رقابت با رقبای قدر خود همچون فراری توانست به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اتومبیل‌های لوکس ایتالیایی تبدیل شود.
لوگو مازراتی نماد چیست؟
جای تعجبی نیست که لوگو مازراتی به ‌عنوان یک برند ایتالیایی، ریشه‌ در اساطیر رومی داشته باشد. خدای نپتون (افسانه یونان و روم) با نیزه سه شاخه خود بر دریاها حکومت می‌کرد؛ شکلی که برند مازراتی برای سلطنت بر جاده‌های دنیا انتخاب کرده است. در اساطیر رومی، نیزه سه گانه خدای قدرتمند نپتون به عنوان نمادی از تسلط بر دریا شناخته می‌شود؛ برند مازراتی نیز با این لوگو به نوعی قصد دارد تا سلطنت خود بر جاده‌ها را نشان دهد. طرح لوگو مازراتی (نشان سه گانه معروف) در واقع نمادی از قدرت و عملکرد حرفه‌ای است که امروزه اغلب با رنگ خاکستری تیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.
لوگو مازراتی بسته به زمان و مکانی که بر روی خودرو قرار می‌گیرد، دارای پالت‌های رنگی مختلفی همچون سفید بر روی پس زمینه آبی سورمه‌ای و یا به رنگ مشکی و حتی آرمی با سایه روشن‌های خاکستری است. لوگو ماشین مازراتی به طور کلی به رنگ خاکستری تک رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما این نماد سه گانه زمانی که به رنگ قرمز و با ترکیب سفید و آبی دیده می‌شود چه معنایی دارد؟ این نسخه از لوگو مازراتی تحت عنوان لوگو سیتا (Seatta) شناخته می‌شود که لایه و معنای دیگری به نمادگرایی آن اضافه می‌کند. هر رنگ از لوگوی مازراتی نشان دهنده مفاهیم زیر است:
  • زمانی که نشان سه ‌گانه لوگو مازراتی به رنگ آبی باشد، نشان ‌دهنده سلطنت و فرمانروایی نپتون خدای رومی بر روی دریا و قدرت بی نهایت او است
  • زمانی که نماد سه گانه لوگو مازراتی بر روی زمینه سفید یا نقره ای قرار دارد، نمادی از زمین است؛ فضای میان دریاها که خودروهای مازراتی بر جاده‌های آن حکمرانی می‌کنند
  • نشان قرمز سه گانه این لوگو نیز نماد آتش و قدرتمند خودروهای مازراتی است که عملکرد بی نظیر و تسلط آنها بر جاده‌های سراسر دنیا را نمایش می‌دهد
بنابراین لوگو مازراتی دارای مفاهیم نهفته‌ای در پس یک نشان سه گانه یا همان نیزه معروف در دستان مجسمه نمادین نپتون خدای رومی باستان است که به طور کلی به قدرت بی بدیل اتومبیل‌های این شرکت و تسلط آنها بر جاده‌ها اشاره دارد.
 
لوگو مازراتی
تاریخچه لوگو مازراتی
لوگو مازراتی از زمان فعالیت رسمی این برند تا به امروز 12 مرتبه طراحی شده و در هر ویرایش نیز تغییراتی در آن اعمال شده است. نشان سه گانه معروف و محبوب در تمامی نسخه‌های لوگو مازراتی مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان عنصر اصلی و ثابت آن در نظر گرفته می‌شود. در این بخش تاریخچه لوگو مازراتی به همراه تغییرات آن در گذر زمان را مورد بررسی قرار می‌هیم.
لوگو مازراتی 1926 – 1937
اولین لوگوی مازراتی در سال 1926 طراحی و رونمایی شد. این لوگو متشکل از یک مستطیل عمودی نقره‌ای رنگ به همراه نشان سه گانه مازراتی و نام برند است که با حروف بزرگ و تایپوگرافی سنس سریف ظریف در پایین آن نوشته شده است.
 
لوگو مازراتی نماد چیست
لوگو مازراتی 1937 – 1943
برند مازراتی در سال 1937 تغییرات اساسی در لوگوی خود ایجاد کرد و شکل و شمایل تازه‌ای به آن بخشید. ساختار مستطیل شکل لوگوی پیشین جای خود را به یک بیضی داد و نشان سه گانه آن نیز به صورت واضح‌تر و با پالت رنگی قرمز درون بیضی و بالای یک مثلث قرمز قرار گرفت. نام برند نیز با رنگ نقره‌ای در قسمت پایینی لوگو نوشته شد و در واقع آن را به دو بخش تقسیم کرد.
 
معنی لوگو مازراتی
لوگو مازراتی 1943 – 1951
طراحی مجدد لوگو مازراتی در سال 1943 پالت رنگی جدیدی به هویت بصری آن اضافه کرد. نماد سه گانه قرمز در این نسخه در یک بیضی آبی رنگ و در وسط یک مستطیل افقی قرار داده شد. نام برند نیز با حروف بزرگ و رنگ نقره‌ای در قسمت پایینی لوگو با تایپوگرافی سنس سریف نوشته شد.
 
تاریخچه لوگو مازراتی
لوگو مازراتی 1951 – 1954
در سال 1951 لوگو مازراتی مجددا به شکل بیضی خود بازگشت. نوار دور این بیضی و قسمت پایینی آن با رنگ آبی روشن و پس زمینه سفید طراحی شد و نشان سه گانه مازراتی نیز با رنگ قرمز در وسط آن قرار گرفت. نام برند نیز با رنگ سفید و حروف تماما بزرگ در قسمت پایین لوگو نوشته شد و فونت آن نیز تغییر جزئی پیدا کرد. ترکیب این سه رنگ در کنار یکدیگر منجر به خلق لوگویی متفاوت با سایر لوگوهای طراحی شده برای برند مازراتی شد اما عمر کوتاهی داشت و تنها سه سال بدون تغییر باقی ماند.
 
لوگو مازراتی 1954 - 1983
لوگو مازراتی 1954 - 1983
در سال 1954 تغییرات جزئی در لوگو مازراتی اعمال شد. شکل هندسی بیضی کمی فشرده‌تر و گوشه‌های آن نیز تیزتر طراحی شدند و رنگ آبی روشن آن به آبی تیره تغییر پیدا کرد. کلمه Maserati نیز به قسمت بالایی بخش آبی لوگو منتقل شد و اندازه حروف آن در مقایسه با لوگوی پیشین، بزرگ‌تر شدند تا نام برند به صورت برجسته‌تر در لوگو قرار گیرد و توجه مخاطب را جلب نماید.
 
لوگو مازراتی 1983 – 1985
لوگو مازراتی 1983 – 1985
در سال 1983 تغییری غیر معمول در لوگوی مازراتی ایجاد شد اما دوام چندانی نداشت و تنها دو سال به عنوان نشان تجاری این شرکت بزرگ مورد استفاده قرار گرفت. این لوگو در واقع نسخه ساده شده لوگوهای پیشین مازراتی بود که در آن تنها از دو رنگ مشکی و آبی روشن استفاده شد. رنگ پس زمینه لوگو در این نسخه بدون تغییر باقی ماند اما نوار دور بیضی و نام برند با رنگ مشکی و نشان سه گانه آن نیز با رنگ آبی روشن و حذف جزئیات همیشگی آن در لوگو قرار گرفت. این لوگو به عنوان ضعیف‌ترین لوگوی طراحی شده برای برند مازراتی شناخته می‌شود که خوشبختانه عمر زیادی نداشت و پس از دو سال به طور کلی تغییر پیدا کرد.
 
لوگوی مازراتی
لوگو مازراتی 1985 – 1997
در سال 1985 لوگوی طراحی شده سال 1954 با اعمال تغییرات جزئی مجددا مورد استفاده قرار گرفت. نشان سه گانه مازراتی در این نسخه کمی پهن‌تر و برجسته‌تر است و خطوط تایپوگرافی آن نیز ظریف‌تر به نظر می‌رسد که نوعی حس تجمل گرایی را تداعی می‌کند.
 
عکس لوگو مازراتی
لوگو مازراتی 1997 – 2006
در سال 1997 دو شرکت مازراتی و فراری با یکدیگر ادغام شدند اما رویکرد کلی طراحی لوگو حفظ شد و تنها تغییرات جزئی در ساختار لوگو به وجود آمد. تمامی عناصر لوگو مازراتی در این نسخه اصلاح و کمی بزرگ‌تر شدند و حالت تخم مرغی آن نیز به یک بیضی گرد، باریک و ظریف تغییر پیدا کرد. دو رنگ آبی و قرمز لوگو نیز روشن‌تر شدند و قسمت آبی رنگ پایین لوگو به صورت پهن‌تر و نام برند با هدف برجسته سازی آن در لوگو و ذهن مخاطبان، کمی بزرگ‌تر طراحی شدند.
 
وکتور لوگو مازراتی
لوگو مازراتی 2006 – 2015
در سال 2006 با اضافه شدن سایه‌های گرادیان خاکستری به لوگو مازراتی یک نسخه سه بعدی از آن طراحی شد. اندازه حروف کمی کوچک‌تر از نسخه قبلی بود اما پالت رنگی آن بدون تغییر باقی ماند و یک خط باریک نیز به دور تا دور بیضی اضافه شد.
 
طرح لوگو مازراتی
لوگو مازراتی 2015 – 2020
اساسی‌ترین بازسازی و طراحی مجدد لوگو مازراتی در سال 2015 اتفاق افتاد. این لوگو تقریبا هر آنچه که به نمادی از مازراتی تبدیل شده بود را از دست داد و شکل و شمایلی کامل متفاوت پیدا کرد. در این نسخه از لوگوی مازراتی تنها دو عنصر باقی مانده است: 1) نشان سه گانه 2) نام برند که بر روی پس زمینه سفید و رنگ خاکستری طراحی شدند و لوگوی جدید مازراتی را تشکیل دادند. کلمه MAZERATI در این لوگو با حروف سریف کلاسیک نوشته شد و نشان معروف نیز دقیقا در وسط لوگو و بالای حرف E قرار گرفت.
 
لوگو شرکت مازراتی
لوگو مازراتی 2020 تا به امروز
لوگو مازراتی در سال 2020 مجددا طراحی شد اما ساختار کلی آن تغییری پیدا نکرد. در این نسخه از لوگو شرکت مازراتی پالت رنگی از خاکستری به سیاه و سفید تبدیل شد و خطوط ظریف نشان سه گانه آن نیز به خطوطی بلندتر و برجسته‌تر تغییر پیدا کردند. بزرگ‌ترین تحول طراحی لوگو مازراتی 2020 تغییر فونت آن بود که کلمه Mazerati در آن با فونتی سفارشی و شکسته در لوگو نوشته شد. تمامی حروف نام برند در قسمت پایینی خود به یکدیگر متصل هستند که در واقع نوعی حس حرکت و پیشرفت سریع را به مخاطب القا می‌کند. این لوگو آخرین نسخه از لوگوی مازراتی است که به عنوان نماد تجاری رسمی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و آرم سه گانه معروف آن نیز بر روی تمامی اتومبیل‌های تولید شده توسط این برند قرار داده می‌شود.
 
لوگو ماشین مازراتی
جزئیات و عناصر طراحی لوگوی مازراتی
حال که با تاریخچه لوگو مازراتی و تغییرات آن در گذر زمان آشنا شدید، در این بخش شما را با عناصر طراحی آخرین نسخه از لوگو شرکت مازراتی نیز آشنا خواهیم کرد. لوگو مازراتی در عین سادگی دارای جزئیات مهمی است که تمامی آنها در کنار یکدیگر منجر به خلق چنین نماد بصری خاص و به یاد ماندنی برای این برند تولیدکننده اتومبیل‌های اسپرت شده‌اند.
نماد لوگو مازراتی
نماد سه گانه لوگو مازراتی که در تمامی نسخه‌های آن وجود دارد با هدف ادای احترام به محل سکونت مازراتی در ایتالیا یعنی جایی که مجسمه نپتون در آن قرار دارد، انتخاب و تصویب شد. سه خط و سه شاخه موجود در این نشان به عنوان نمادی از کمال و هماهنگی در نظر گرفته می‌شوند و در واقع با الهام از نیزه موجود در دست نپتون خدایگان رومی دریا و باد طراحی شده است.
رنگ لوگو مازراتی
پالت رنگی آخرین نسخه از لوگوی مازراتی از دو رنگ سفید و مشکی تشکیل شده است که انتخاب هوشمندانه‌ای برای نشان تجاری و فعالیت‌های بازاریابی این شرکت محسوب می‌شود. با این حال، لوگوهای پیشین مازراتی دارای رنگ‌های بیشتری همچون آبی، سفید و قرمز بود. در دنیای برندسازی، دو رنگ مشکی و سفید نشان دهنده پیچیدگی و قدرت است، در حالی که آبی تیره نمادی از حرفه‌ای بودن و قابل اعتماد بودن و رنگ قرمز نیز اغلب با اشتیاق همراه است.
فونت لوگو مازراتی
فونت لوگو شرکت مازراتی یک تایپوگرافی سفارشی است که به طور خاص برای این برند ایتالیایی طراحی شده است. این فونت نوعی فونت دست نویس به سبک شکسته و منحصر به فرد است که آن را به طور کامل از تایپوگرافی برندهای تولیدکننده اتومبیل متمایز می‌سازد.
 
فونت لوگو مازراتی
سبک طراحی لوگو مازراتی
تمامی لوگوهای شرکت مازراتی به سبک ترکیبی طراحی شده‌اند که سبکی رایج برای خلق هویت بصری برندها در نظر گرفته می‌شود.لوگو ترکیبی که به آن لوگو تلفیقی نیز گفته می‌شود در واقع ترکیبی از دو سبک لوگو تصویری و لوگو نوشتاری (لوگوتایپ) است که در آن از یک نماد مرتبط (در اینجا نماد سه گانه معروف) و نام برند (در اینجا Maserati) طراحی می‌شود.
جمع بندی
ما در این مطلب شما را با داستان برند مازراتی و تاریخچه لوگو مازراتی آشنا کرده و تمامی لوگوهای طراحی شده برای این برند را نیز به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که خواندید، برند ایتالیایی مازراتی در سال 1914 توسط برادران مازراتی تاسیس شد و در حال حاضر به عنوان یکی از بهترین برندهای تولیدکننده اتومبیل‌های لوکس و اسپرت شناخته می‌شود. لوگو مازراتی نیز از زمان تاسیس این برند تا به امروز دستخوش تغییر و تحولات بسیاری قرار گرفته و نماد سه گانه معروف آن نیز به عنوان نشان تجاری رسمی این شرکت بر روی اتومبیل‌های قرار داده می‌شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.